|
Jernbanerne
på Bornholm blev anlagt i 1900-tallets begyndelse. De blev anledning
til en betydelig vækst i øens erhvervsliv, både på
grund af den store opgave, men naturligvis også fordi banerne åbnede
for en indtil da ukendt samfærdsel. Og vidste man det ikke før,
så fik man med jernbanerne desuden mulighed for at opleve øens
meget varierede landskab.
Jernbanen kom forholdsvis sent til Bornholm, nemlig i 1900. I det øvrige
land havde skinnetrafikken for alvor markeret sig allerede i 1860'erne
og 1870'erne. Naturligvis var der også i de år interesse for
jern-banedrift på Bornholm, men diskussionerne om fordele og ulemper
tog lang tid. Ikke mindst fordi anlægsopgaven på grund af
øens klippegrund frem-bød særlige vanskeligheder.
Men i slutningen af 1800-tallet kunne ingen længere være i
tvivl om jernbanens fordele. Hvor jernbanen kom til i den øvrige
del af Danmark, blev den anledning til en betydelig udvikling, og det
skulle også komme til
at holde stik på Bornholm.
I dag er alle øens jernbaner nedlagt, men flere af banestrækningerne
danner rygrad i øens net af cykelstier. Rønne-Nexøbanen
forløb i det flade landskab på det sydlige Bornholm, Rønne-Sandvigbanen
gik tværs over højderyggen, gennem sprækkedale i de
klippefyldte områder og ud langs kysten. Gudhjembanen snoede sig
fra den højtliggende skov i Almindingen, gennem hedeområder
ved Åløse og over det klippefyldte landskab til kysten ved
Gudhjem.
Det siger sig selv, at en tur på cykel på nogle af disse
nedlagte jernbanestrækninger bliver en tur gennem smukke og særegne
landskaber.
|
|