Nylars Udskriv denne side...
 

Historien. Kortet fra 1887 viser det tidligste Nylars. Kort 1:10.000.Nylars og Lobbæk lå begge langs jernbanelinjen mellem Rønne og Nexø. Nylars fik aldrig en station, der blev alene bygget et trinbræt, hvorimod både Køllergårde og Lobbæk, der ligger halvanden kilometer væk på begge sider af Nylars, fik egentlige stationer.

Togdriften mellem Rønne og Nexø ophørte i 1968, og året efter blev der holdt ophørsudsalg, også af stationer og trinbrætter. Trinbrættet i Nylars, der var bygget af Brødrene Andersen og Kofoed i Aakirkeby, blev solgt for 25 kroner. Trinbrættet var seks alen langt og tegnet af arkitekt Mathias Bidstrup.

I Lobbæk er den gamle stationsbygning intakt. Stationen er blevet medborgerhus, og på den gamle perron er der anlagt en terrasse.

Oplevet snit i Nylars smukke rundkirke.Nylars blev til forskel fra så mange andre byer ikke voldsomt berørt af jernbanens komme. Langs byens hovedgade ligger der på den vestlige side en snorlige række af huse i stil med 'Bedre Byggeskik'.
En fin repræsentant er det lille hus med navnet 'Ringelsbo'. Det udløser ikke ros, at den gamle skorsten er revet ned og erstattet med en metalskorsten, men helhederne i huset er trods alt bevaret. Et fint hus i et enkelt formsprog.

Skarpt skårne murermesterhuse
på række i Nylars.
Nylars Kirkes anlæg er en arkitektonisk oplevelse af højeste format.

 

Den gamle jernbanes forløb i det blidt bølgede landskab mod sydøst set fra Nylars.

Nylars Kirke er en oplevelse. Villaen syd for den firlængede præstegård er et eksempel på håndværksmæssig tradion, når den er bedst. Parcelhusområdet mod vest truer med at vælte balancen i det lille bysamfund.

Kirkevej 21. En af længerne til den store firlængede gård ved Nylars Kirke. Bevaringsværdi 3
Oplevet snit i Rønnevej. Lobbæk Station er blevet medborgerhus. Trinbrættet i Nylars.

Klik for stort udsigtskort